هاتف سیصدوسیزده

هاتف سیصدوسیزده

خدمات وبلاگ نویسان
هاتف سیصدوسیزده

هاتف سیصدوسیزده

خدمات وبلاگ نویسان

دغدغه های یک نماینده سابق برای تعدد زوجات و ازدواج موقت!!!!

طی چند هفته ی گذشته بحث بر سر کاهش تولید نسل در کشور بالا گرفته است تا جایی که رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با مسئولان نظام، به مقوله کنترل جمعیت اشاره و ضمن تأکید بر لزوم بازنگری در این سیاست خاطرنشان کردند: در اوائل دهه هفتاد اجرای این سیاست بنابر مصالحی، صحیح بود اما ادامه آن در سالهای بعد خطا بود.
معظم له در ادامه فرمودند: بررسی های علمی و کارشناسی نشان می دهد که اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کند، به تدریج دچار پیری و در نهایت کاهش جمعیت خواهیم شد، بنابراین مسئولان باید با جدیت در سیاست کنترل جمعیت تجدید نظر کنند و صاحبان رسانه و تریبون از جمله روحانیون در جهت فرهنگ سازی این موضوع اقدام کنند.
به گزارش سرویس اجتماعی صراط، حجت الاسلام محمد تقی رهبر روز گذشته به همین بهانه به تعدد زوجات در اسلام اشاره کرده و فرهنگ سازی در این زمینه برای تولید مثل را از ملزومات یک جامعه ی اسلامی دانسته است.
وی کاهش زاد و ولد در کشور را ناشی از عدم وجود تعدد زوجات برای مردان دانسته و گفت: منطقی است که وقتی یک مرد چند زن اختیار می‌کند، فرزندان بیشتری خواهد داشت اما این مسأله هنوز در جامعه ما فرهنگ نشده است.
هر چند که این نماینده سابق مجلس که مدتهاست به صورت جدی پیگیر سهل سازی تعدد زوجات و ازدواج موقت است به چگونگی مدیریت خانواده های چند زنه اشاره نکرده است اما در ادامه اظهاراتش گفت: باید خانواده‌ها را تشویق و با اتخاذ تدابیر زمینه‌سازی کنیم خانواده‌ها حداقل هر سه سال یک فرزند بیاورند.
این گفته ها در حالیست که امروزه خانواده ها برای تامین نیاز های اولیه ی خود با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و بازار متلاطم ارز نیز به این مشکلات دامن می زند. با توجه به این شرایط اینطور به نظر می رسد که مردم از ترس معیشت خود از بچه دار شدن سر باز می زنند.
 حال سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا ما نیاز به فرهنگ سازی برای رواج فرهنگ تعدد زوجات داریم یا سر و سامان دادن به اقتصاد کشور؟ آیا اگر مشکلات اقتصادی در خانواده ها تا حدودی کاهش یابد کسی از بچه دار شدن سر باز خواهد زد؟
شاید اقتصاد مهمترین عامل کاهش آمارهای زاد و ولد در کشور نباشد اما در این سالها توانسته است نقش خود را در کاهش تمایل جوانان به این مهم پر رنگتر کند.
در آخر لازم به ذکر است که بد نبود اگر حجت الاسلام رهبر در کنار در خواست برای فرهنگ سازی تعدد زوجات به عنوان یک مستحب به شیوه ی پرداخت نفقه ی زنان به عنوان یکی از واجبات اسلام نیز اشاره می کردند.
 
تعدد زوجات در اسلام
چرا اسلام تعدد زوجات را جایز می‌داند، و به عبارتی چرا اسلام این پدیده را ممنوع اعلام نکرد؟
به گزارش سرویس اجتماعی صراط خالی از لطف نیست اگر به بررسی ازدواج مجدد و تعدد زوجات در اسلام بپردازیم.
وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِی الْیَتَامَى فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ذَلِکَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ.
اگر بترسید که مبادا در باره یتیمان مراعات عدل و داد نکنید پس آن کس از زنان را به نکاح خود در آورید که شما را نیکو و مناسب با عدالت است: دو یا سه یا چهار ( نه بیشتر ) و اگر بترسید که چون زنان متعدد گیرید راه عدالت نپیموده و به آنها ستم کنید پس تنها یک زن اختیار کرده و یا چنانچه کنیزی دارید به آن اکتفاء کنید که این نزدیکتر به عدالت و ترک ستمکاری است .
ترجمه المیزان
گاهی نه تنها تعدد زوجات جایز بلکه شرایط و ضرورت‌هایی پیش می‌آید که تعدد زوجات لازم می‌شود که در ذیل بدان اشاره خواهیم کرد.

1) ضرورت اجتماعی: وقایعی چون جنگ و مواجه بودن مرد با خطرات جدی زندگی .
فی المثل در جنگ اوّل و دوّم جهانی چندین میلیون مرد جوان مردند. طوری که در آلمان پس از جنگ دوّم، تنها در گروه سنی 20 ـ 45 جمعیت زنان سه برابر جمعیت مردان بود. زنان آلمانی که مردان خود را از دست داده بودند، تقاضای تعدد زوجات نمودند، امّا اصحاب کلیسا مخالفت کردند، این مسئله سبب توسعه فحشاء و انحراف گردید که نتیجه آن تکثیر نسل غیرقانونی بود، تا جایی که 13 تا 18 درصد فرزندان جامعه در آن دوران نامشروع بودند.
که البته این اصل در زمان کنونی جامعه ما صدق نمی کند چرا که هیچ جنگی در حال وقوع نیست و حوادث دیگر نیز در سطح کلان موجب بی سرپرست شدن زنان نمی گردند.
لازم به ذکر است که سازمان ثبت احوال کشور هفته ی گذشته اعلام کرد که تعداد زن ها در ایران کمتر از مردان است .
 
2) وجود بیماریها: در برخی از موارد زن مبتلای به یک بیماری وراثتی، نازا بودن و... است که مرد را از داشتن نسل محروم می‌سازد و اگر چه زن در این موارد تقصیری ندارد، امّا هیچ قانون متعادلی مرد را مجبور نمی‌سازد که از حق طبیعی و مشروع خود صرف نظر کند و در این صورت هر گاه همسر اولی به اشتراک با زنی دیگر رضایت داشته باشد مشکلی ایجاد نمی‌شود، امّا در صورت عدم رضایت هم قانون اسلام او را به ادامه آن وضع مجبور نمی‌سازد.
بنابراین اسلام، ضمن اعطای استقلال و شخصیت به زنان، تعدد زوجات را محدود و با رعایت شرایطی مجاز نموده، تا از هر گونه سوء استفاده و اجحافی به زنان جلوگیری به عمل آید.

شرایط تعدد زوجات در اسلام
1) رعایت عدالت: به صریح قرآن مرد در صورت داشتن همسر متعدد وظیفه دارد بین آنها عدالت را رعایت کند، که شرط بسیار سختی است زیرا نگرانی عدم اجرای عدالت را خداوند مطرح می‌کند و انسان همیشه نگران عدم اجرای عدالت است. فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَه؛ و اگر می‌ترسید عدالت را درباره همسران متعدّد رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید.[1] و پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: کسی که دو همسر داشته باشد و در میان آنها در مورد تقسیم وقت و مصارف مالی به عدالت رفتار نکند،‌روز قیامت به زنجیر وارد محشر و آتش خواهد شد.[2]

2. وجود امکانات: منظور وجود امکانات برای حفظ و نگهداری زنان در حد مصالح و شئون خانوادگی است طوری که مرد بتواند نیاز آنان را در جنبه نفقه، لباس، مسکن، سرپرستی، کفالت‌های مالی، عاطفی، برآورده کند. رعایت این امور یک وظیفه واجب برای مرد و یک حق برای زن می‌باشد که این وظایف مشروحاً در کتب فقهی بیان شده است
نباید فراموش کرد که اصل حکم در همه جوامع یک مسأله است و سوء استفاده از آن مسأله‌ای دیگر. اگر عده‌ای از افراد قوانین اسلام را نادیده گرفته و به آن عمل نمی‌کنند دلیل بر نادرست بودن آن قانون نیست بلکه باید افراد را به اطاعت از قانون وادار کرد.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که اسلام در مورد تعدد زوجات، هم مصالح اجتماع را در نظر می‌گیرد و هم مصالح افراد را و در نظر گرفتن چنین مصالحی همانطور که در ابتدا گفته شد تحت شرایط خاصی باید انجام پذیرد، حال اگر مردانی به این بهانه و بدون در نظر گرفتن مسائل جانبی و رعایت کلیه شرایط. و صرفاً برای خوش گذرانی ازدواج مجدد می‌نمایند و سبب ایجاد گرفتاریها و اختلافات خانوادگی می‌گردند؛ بایستی عوارض منفی از این اقدام را در تصمیم غیر منطقی مردان جستجو کرد.


پی نوشت:
1) آیه سه سوره نسا
2) شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 15، ص 84.

نظرات 1 + ارسال نظر

سلام وبلاگ خوبی داری بهم سربزن

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد