هاتف سیصدوسیزده

هاتف سیصدوسیزده

خدمات وبلاگ نویسان
هاتف سیصدوسیزده

هاتف سیصدوسیزده

خدمات وبلاگ نویسان

راههای کنترل فکر از گناه


فکر گناه تا به عمل حرامی منجر نشود، حرام نیست؛ ولی باید در نظر داشت که شیطان با همین انحرافات کوچک، انسان را به تباهی می‏کشاند. فکر گناه، گناه نیست؛ ولی ممکن است زمینه گناه را فراهم سازد و موجب سلب توفیق گردد؛ چنان که دود چیزی را نمی‏سوزاند ولی در و دیوار را سیاه می‏کند. کنترل فکر، راه‏های متعددی دارد؛ ولی با نخستین گام، همه چیز، درست نمی‏شود. کسی که می‏خواهد زمام افکار خویش را در دست بگیرد، باید با تمام توان به خودسازی روی آورد و با جدیت، این راه را دنبال کند؛ تا کم‌کم به هدف نزدیک گردد. بخشی از راه‏های کنترل فکر، عبارتند از:

1.راه دل و عشق‏

ذهن و فکر انسان، همواره متوجه چیزی است که به آن عشق می‏ورزد؛ چنان که عاشق، آنی از فکر معشوقش بیرون نمی‏رود. این که ما همیشه در نمازهای خود به یاد دیگر مسائل می‏افتیم، به جهت تعلق نفس به آن‌ها و عدم آشنایی با محبوب حقیقی است؛ ولی عاشق دلباخته خدا، در همه حال، به یاد خداست؛ چنان که گویا همیشه در نماز است. بنابراین، باید دل را از تعلق به دیگر چیزها پالایش کرد و منزلگه عشق ربوبی ساخت؛ تا اندیشه نیز بدان سو متوجه شود.

2. ضبط قوه خیال‏

پرنده لجام گسیخته خیال، هر دم بر سر شاخساری می‏نشیند. از این رو، افکار انسان غیرمهذب، آرام و قرار ندارند. اگر آدمی با دقت در کنترل خیال بکوشد، یعنی همواره از آن مراقبت کند و هر گاه به این سو و آن سو گریخت، بلافاصله آن را به امور شریف متوجه گرداند، خیال، کم‌کم رام و مطیع می‏گردد و به کنترل در می‏آید.

3.انس دادن ذهن‏

با داشتن یک برنامه منظم و پیوسته، می‏توان ذهن را به سمتی خاص جهت داد. داشتن برنامه‏ های منظم روزانه دعا و قرآن، مطالعه کتاب‏هایی پیرامون اخلاق، معاد، خداشناسی، عواقب گناه و حداقل روزی یک ساعت شرکت منظم و پیوسته در مجالس دینی، در این مسیر، سودمند است.

4. کنترل حواس‏

گرچه ذهن انسان این توانایی را دارد که حتی بدون استفاده از حواس ظاهری، افکاری را تولید کند، ولی اغلب آن چیزهایی که در مورد آن‌ها فکر می‏کنیم، داده‏های حواس ظاهری است. از این رو، باید مجاری ورودی ذهن را که همان حواس ظاهری است، کنترل کرد؛ یعنی چشم، گوش، زبان، دست و... را کنترل کرد. قرآن در این باره می‏فرماید: «ولا تقف ما لیس لک به علم ان السمع والبصر والفؤاد کل اولئک کان عنه مسؤولا؛ و هرگز نسبت به آن‌چه علم و اطمینان نداری، دنبال مکن که (در پیشگاه حکم خدا) چشم و گوش و دل، همه مسئولند» بنابراین، یکی از مهم‏ترین راه‏های کنترل فکر، کنترل حواس ظاهری است.

5. ریشه فکر گناه در نیازهای غریزی انسان است.

برای این‏که بتوانید از دست این فکرها خلاص شوید، لازم است ازدواج کنید. هیچ درمانی مانند ازدواج، شما را از این افکار خلاص نمی‏کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد