هاتف سیصدوسیزده

هاتف سیصدوسیزده

خدمات وبلاگ نویسان
هاتف سیصدوسیزده

هاتف سیصدوسیزده

خدمات وبلاگ نویسان

پاوه، داستان شورانگیز...

از همه ی شهر پاوه، فقط دو نقطه در دست ما بود؛ یکى پاسگاه ژاندارمرى در غرب پاوه، زیر نظر شعبانى (شهربانى) و دیگرى محل پاسداران در وسط شهر که خود من در آن جا بودم.
به محض آن که خورشید غروب کرد و ظلمت شب بر همه جا سایه افکند، دشمنان از همه طرف پاسگاه را محاصره کرده و تا پشت دیوارهاى پاسگاه پیش آمدند و از پنجره هاى پاسگاه، با ژاندارم ها صحبت کردند و به آنها گفتند که ما با شما ژاندارم ها کارى نداریم؛ اسلحه خود را تحویل بدهید و به سلامت بروید؛ ما فقط مى خواهیم سر پاسدارها را ببریم.
حدود چهار صبح، آن چنان قتل و غارت همه شهر را فرا گرفته بود که گویى نیروهاى وسیع دشمن، در باتلاقى فرو رفته است و هیچ نیرویى قادر نیست که مهاجمین را از قتل و غارت خانه ها باز دارد و به سمت معرکه اصلى نبرد، یعنى خانه پاسداران معطوف کند؛ لذا چند ماشین با بلندگو آوردند و بلندگوها در وسط شهر به حرکت در آمدند و ندا دادند: هر کس وفادارى خود را به حزب دمکرات اعلام کند، در امن و امان است؛ ما فقط آمده ایم که پاسداران و دکتر چمران را سر ببریم!

"قسمتی از روایت شهید چمران در مورد پاوه"


پس از آن که هزاران نفر از عناصر حزب بعث عراق و گروهک‏ هاى ضدانقلاب وابسته به بیگانگان، مانند: کومله، فداییان خلق و حزب دموکرات کردستان، در مرداد 1358 ش به شهر پاوه در منطقه کردنشین استان کرمانشاه هجوم آوردند، این شهر را تصرف کرده و دست به جنایت‏ هاى شنیعى زدند. بیمارستان پاوه از جمله مراکزى بود که به اشغال مزدوران درآمده بود. آنان در این بیمارستان 25 نفر از برادران سپاهى مجروح را روى تخت‏ ها و پشت بام به طرز فجیعى به شهادت رساندند. این فاجعه خونین با عکس‏ العمل شدید امام خمینى (ره) مواجه شد و با فرمان معظمٌ‏ له در بیست و هفتم مرداد 1358 ش، نیروهاى سپاهى، ارتشى و بسیجى به فرماندهى شهید دکتر چمران به منطقه اعزام شدند. فرمان تاریخى امام براى آزاد سازى پاوه چنان روحیه‏ اى به پاسداران و سربازان ژاندارمرى داد که بدون توجه به زخم‏ هاى خود تمامى سنگر هاى ضدانقلاب را از اشغال آنان خارج ساختند. در این میان شهید چمران پس از یک نبرد سخت و درگیرى خونین، همه شهر ها، راه ‏ها و مواضع استراتژیک منطقه را آزاد کرد و کردستان از این مرحله به سلامتى گذر نمود.

پاوه، داستان شورانگیزى است که حماسه ها خلق کرده، اسطوره ها از خود به یادگار گذاشته و شهادت ها و فداکارى هاى بى نظیرى را بر قلب خود ضبط کرده است و شاهد جنایت هایى بود که در تاریخ سابقه نداشته است.

روز جهانی قدس...

تاریخچه:

در اولین ماه رمضان، پس از پیروزی انقلاب، امام خمینی (رحمة الله علیه) ـ که از ابتدای قیام، علیه رژیم پهلوی و آمریکا از آزادی فلسطین و مردمش دفاع می کرد ـ آخرین جمعه ی ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کرد تا مسلمانان، آزادگان و مستضعفان جهان، در این روز، ندای آزادی قدس را علیه مستکبران سر دهند و با تظاهرات و راهپیمایی و هر گونه اقدام ممکن، به جهاد برخیزند. این اقدام مهم و تاریخی حضرت امام (رحمة الله علیه) برای زنده نگه داشتن مسئله ی فلسطین و جلب توجه مسلمین و دولت های اسلامی به خطر صهیونیسم بود. همچنین عکس العمل ناشی از بصیرت غیرت اسلامی، در برابر خیانت های سازشکارانه برخی دولت های عربی مانند انور سادات بود. امام در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ در پیام مهمی برای اعلام روز قدس، فرمود: «من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود، به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی، می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آنان، به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعه ی ماه مبارک رمضان را ـ که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت  مردم فلسطین نیز باشد ـ به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی، همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نماید. از خداوند پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم».[۱]


و در پیام دیگری فرمود: «روز قدس یک روز جهانی است، روزی نیست که فقط اختصاصی به قدس داشته باشد. روز مقابله ی مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملت هایی است که در زیر قشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند… روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند، در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند… روز قدس روز اسلام است. روز قدس، روزی است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود. روز قدس روزی است که باید به همه ی ابرقدرت ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره ی شما ـ به واسطه عمال خبیث شما ـ واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است. باید مسلمین به هوش بیایند، باید بفهمند قدرتی را که مسلمین دارند، قدرت های مادی، قدرت های معنوی مسلمین ـ که یک میلیارد جمعیت هستند و پشتوانه خدایی دارند و اسلام پشتوانه آنها است و ایمان پشتوانه آنها است ـ از چه باید بترسند؟ … اسلام دین خدا است و باید در همه اقطار، اسلام پیشروی کند. روز قدس، اعلام یک همچو مطلبی است. اعلام این مطلب است که مسلمین به پیش؛ برای پیشرفت در همه اقطار عالم. روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است، روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سرتاسر کشورها، بیرقش افراشته شود. روزی است که باید بر ابرقدرت ها فهامند که دیگر آنها نمی توانند در ممالک اسلامی، پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلامی و روز رسول اکرم می دانم. روزی است که باید ما، تمام قوای خودمان را مجهّز کنیم و مسلمین از آن انزوایی که آنها را کشانده بودند، خارج شوند و با تمام قدرت و قوّت در مقابل اجانب بایستند…»[۲].




دستاوردها:
اعلام روز جهانی قدس از سوی حضرت امام (رحمة الله علیه) و گسترش آن به سایر کشورهای اسلامی، فلسطین را از مسئله ی داخلی بودن، خارج نموده و آن را به عنوان یکی از مهم ترین مسائل جهان اسلام، تبدیل کرده است. این امر باعث آگاهی، بیداری و اتحاد جهان اسلام، در مقابل اهداف شوم آمریکا و صهیونیسم بین الملل شد و افکار عمومی جهان اسلام را به کانون این توطئه ها، سوق داد.

 این موضوع و اهتمام حضرت امام (رحمة الله علیه) به موضوع فلسطین، در داخل آن کشور نیز دارای تأثیرات بسیار ارزند ای بود؛ پس از دهه های ۵۰ تا ۷۰ ـ که اسلام از صحنه فلسطین خارج بود ـ مجدداً به مرکزیت نهضت اسلامی معاصر منتقل شد و با این پشتوانه جدید، به مقابله با پدیده اسرائیل رفت.[۳]

از این به بعد جهاد، شهادت و فداکاری در راه هدف ـ که نمادهای شعارهای انقلاب اسلامی ایران بود ـ به عنوان اصول اساسی جهاد اسلامی فلسطین مطرح شد.

شیخ عبدالعزیز عوده می گوید: « انقلاب خمینی (رحمة الله علیه) مهم ترین و جدیدترین تلاش در بیدارسازی اسلامی، برای اتحاد ملت های مسلمان بود… ایران تنها کشوری بود که واقعاً بر روی مسئله فلسطین متمرکز شد».[۴]

جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: «مسئله فلسطین، یک مسئله اسلامی است، نه یک مسئله ملّی که تنها مربوط به فلسطینیان باشد و یا یک مسئله عربی که فقط به اعراب ارتباط داشته باشد. این مسئله، مسئله جهان اسلام است».[۵]

احیای اسلام اصیل و اقبال مردم فلسطین به آن، شکل گیری گروه های مبارز فلسطین با تکیه بر آموزه های اصیل اسلامی، گشترش روز افزون انتفاضه و در پی آن ایجاد وحشت و ناامنی برای اشغالگران متجاوز، به چالش کشاندن سیاست های رژیم صهیونیستی و … از دیگر نتایج این موضوع مهم است.[۶]



[۱]. صحیفه نور، ج۸، ص۲۲۹٫

[۲]. همان، ج۵ریال ص۲۸۶٫

[۳]. شقاقی، فتحی ابراهیم، انتفاضه و طرح اسلامی معاصر، ( تهران، انتشارات بین المللی الهدی، ۱۳۷۱)، ص۴٫

[۴]. جمیله، کدیور، رویارویی انقلاب اسلامی ایران و آمریکا، (انتشارات اطلاعات، ۱۳۷۴)، ص۱۱۴٫

[۵]. همان.

[۶].پرسش ها و پاسخ های دانشجویی، ج۹ (ویژه ماه مبارک رمضان)، 


برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی حمیدرضا فلاح تفتی



ویرانی....

بعدازظهر 21مرداد دو زلزله نسبتا شدید شمال غرب ایران را لرزاند که مرکز قوی‌ترین این زلزله‌ها به بزرگی ۲. ۶ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در اهر بوده و بیشترین آمار خرابی‌ها و تلفات، علاوه بر این شهر مربوط به ورزقان، کلیبر و هریس است.


ضمن عرض تسلیت به خانواده بازماندگان زلزله،آرزوی سلامتی برای همه مجروحین این حادثه را دارم.


امروز هموطن زیر آوار گیر کرده است
روح مرا عمق فاجعه تسخیر کرده است
گویی به زخمهای دلم چنگ می زند
دستی که دست فلک زنجیر کرده است
امروز خبر این زلزله تکانـــــم داد
انگار غم یاران، مرا پیر کرده است
آن مادر و کودکی که جان دادند
دردش مرا از این زمانه سیر کرده است
رنجی که میکشی نفسم را بریده است
ذهن مرا تمام تو درگیر کرده است


+سلام به همه ی مخاطبای وبم،چطوریش رو نمیدونم ،یعنی میدونم ولی بهتره نگم مهم اینه که  باز برگشتم.دعا کنید ایندفعه پابند باشم.