هاتف سیصدوسیزده

هاتف سیصدوسیزده

خدمات وبلاگ نویسان
هاتف سیصدوسیزده

هاتف سیصدوسیزده

خدمات وبلاگ نویسان

روز جهانی مسجد...

اصبغ بن نباته از حضرت علی(ع) روایت کرده است که فرمود: «هر کس در مسجدی رفت و آمد داشته باشد به یکی از هشت فایده زیر نائل می­شود:

1. برادر دینی که او را در راه کسب رضای خداوند یاری کند.

2. دانشی که راه­گشا باشد.

3. نشانه و آیه­ای که استوار باشد.

4. شنیدن سخنی که او را به راه راست هدایتگر باشد.

5. شنیدن کلامی که او را از تباهی و فساد بازدارد.

6. دستیابی به سنت و شیوه­ای که پیروی شده باشد.

7. رسیدن به رحمتی که منتظر آن بوده است.

8. گناهی که از روی خوف و خشیت الهی و یا از روی شرم و حیا ترک کند».(سیدبن طاووس، فلاح­السائل، ص90.)



٢١آگوست مصادف است با به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس ‌اسلامی به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شد.
در سال، یک هفته برنامه‌هایی برای تکریم، تجلیل، اعزاز و اکرام مساجد به اجرا در‌می‌آید.امسال نیز هفته تکریم و تجلیل مساجد از 3١ مرداد ماه تا 6 شهریورماه در ایران به طور گسترده برگزار می‌شود.
مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است و نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشرده نمازگزاران به خوبی بیانگر وحدت و انسجامی است که حضور در مسجد فراهم می‌آورد. همه در کنار یکدیگر در برابر پروردگار یکتا رو به سوی یک قبله می‌کنند و لب به حمد و ثنای آن یگانه نازنین می‌گشایند و هماهنگ با یکدیگر سرود توحید را زمزمه می‌کنند.
پیامبر گرامی اسلام (ص) پایه‌گذار  اولین مسجد(مسجد قبا) است. او مکانی را پایه‌گذاری کرد که علاوه بر عهده‌دار بودن نقش روحانی و معنوی، کانون فعالیت‌های اجتماعی مسلمانان نیز به شمار می‌رفت. به همین دلیل مسجد در طول تاریخ اسلام از ویژگی برجسته‌ای برخوردار بود. در گذشته همه امور مسلمین در ابعاد مختلف، از جمله عقاید و فعالیت‌های فرهنگی، عبادی، سیاسی و اقتصادی در مساجد انجام می‌شد.

رمضانی بمانیم...

حضرت رسول صلی الله علیه و آله میفرمایند:اگر بنده «خدا» می‏دانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتى وجود دارد] دوست می‏داشت که تمام سال، رمضان باشد.

ماه مبارک رمضان با همه ی برکت و خوبیهاش به اتمام رسید،

نمیدونم شما چقدر استفاده کردین،چقدر خودتون رو ساختین،

از اون دسته آدمهایی هستین که الان افسوس میخورید که....

یا اینکه حال خوبی دارین چون در حد ظرفیتتون از این فرصت قشنگ 1ماهه کمال استفاده و بهره روبردین.

به هرحال؛

الان مهمتر از این حرفا اینه که سعی کنیم رمضانی بمونیم و این حس و حال خوب در همه ی روزهای سال برامون باقی بمونه،همه ی سالمون بشه ماه مبارک رمضان،همه ی شبهامون بشه شب قدر، نفسمون بشه تسبیح ،خوابمون عبادت.

چیز دور از ذهنی نیست،مگه امام معصوم نفرمودن که:روزه، خود نگه داری از حرام های الهی است،تلاش کنیم نسبت به محارم الهی خودمون رو حفظ کنیم،نسبت به واجبات الهی تقیدمون رو بیشتر کنیم،

 همین الان بنشینیمو یه برنامه برا خودمون بریزیم،یه برنامه ی عبادی

با توجه به شناختی که از خودمون داریم ،از ظرفیتمون،

خیلیم قرار نیست به خودمون فشار بیاریم پله به پله باید پیش بریم

فقط توکل میخواد و همت

و در آخر روزهای قشنگ ماه مبارک و اون حس خوب بندگی فراموشمون نشه........

یا علی مددی

عید سعید فطر....

مفهوم شناسی:

عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشماری وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است

عید در لغت، از ماده «عود» به معنای بازگشت است. برهمین اساس، به روزهایی که مشکلات، از قوم و جمعیتی برطرف می شود، ودر آن روز، به پیروزی ها و راحتی های نخستین باز می گردند، عید گفته می شود.
در روایتی از حضرت علی (ع) آمده است. «کل یوم لا یعصی الله فیه فهو یوم عید؛ هر روز که در آن، معصیت خدا نشود ، روز عید است.» (1)روایت نیز به همین موضوع اشاره دارد؛ زیرا روز ترک گناه، روز پیروزی و پاکی و بازگشت به فطرت نخستین است.
 و در حدیثی آمده است که «روز فطر، عید قرار داده شده تا برای مسلمین، مرکز اجتماعی باشد که در آن روز گرد هم آیند، سپس حمد خدای را برای نعمتی که برایشان ارزانی داشته شده به جای آورند.»
 واما در باره مفهوم واژه «فطر» گفته شده است: « فطر در لغت، از جمله به معنای گشودن روزه است که واژه افطار از همین ریشه گرفته شده است. مردم درآن روز افطار می کنند، و شرعاً روزه گرفتن در روز عید فطر حرام است. و عید فطر، یکی از سه عید بزرگ مسلمانان است که در سراسر کشورهای اسلامی و در میان مسلمانان کشورهای دیگر جهان، با مراسم خاص دینی و عرفی، هر منطقه برگزار می شود.»(2)



قسمتی از خطبه امیرالمومنین علیه السلام در روز عید فطر:

امیر المؤمنین علی(ع) در یکی از اعیاد فطر خطبه ای خوانده و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم دادند: ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مأیوس و ناامید می گردند و این شباهت زیادی به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار به یاد آورید، و با ایستادن در جایگاه نماز، ایستادن در برابر پروردگارتان را به یاد آورید و با بازگشت به سوی منازل خود، بازگشتتان را به سوی منازلتان در بهشت برین متذکر شوید، ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید: «هان! بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید(3)

اعمال عبادی در این روز:

عید فطر دارای اعمال و عباداتی است که در روایات معصومین (ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصی نیز راجع به آن وارد شده است. از سخنان معصومین(ع) چنین استفاده می شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است، و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.
در قنوت نماز عید می خوانیم: بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادی از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و مرا در هر خیری که محمد و آل محمد را در آن وارد کردی، وارد کنی و از هر سوء و بدی که محمد و آل محمد را خارج ساختی، خارج کنی، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو می طلبم آنچه را که بندگان شایسته از تو خواستند و به تو پناه می برم از آنچه بندگان خالصت از آن به تو پناه بردند.


1-نهج البلاغه،حکمت428.
2-جمعی از نویسندگان، دایره المعارف تشیع، ج11، ص529.
3-محمدى رى شهرى، میزان الحکمة،ج ۷،صص۱۳۱ -۱۳۲٫



حضور رهبر انقلاب درمناطق زلزله زده+ضمیمه


*حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع مردم کویج افزودند: مردم ایران مردمی متحد و یکپارچه هستند و همین اتحاد و یکپارچگی موجب قدرت و نیرومندی ملت شده است.

ضمیمه:

*رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از آزادگان:زائده جعلی صهیونیستی قطعاً از صحنه جغرافیا محو خواهد شد

**روز قدس امسال را انشاء الله باشکوهتر از سالهای قبل برگزار خواهیم کرد به کوری چشم منافقان و دشمنان اسلام ...

علامه، صاحب بحار....

محمد باقر فرزند محمد تقی مشهور به علامه مجلسی اعلی الله مقامه یکی از بزرگترین علمای جهان اسلام و تشیع است. علامه در احاطه به دانشها و تدوین حدیث و تألیف کتاب به آخرین پایه رسید. او گهرهای گران قیمت اخبار معصومین علیهم السلام را به دست آورد و از گنجهای خاندان عصمت بهر? کاملتری برد، و در جهان اسلام و تشیع کسی را در ترویج سخنان معصومین در پایه او نمی بینید. یکی از محققان هندی در جهان علم پس از تحقیق و بررسی از آثار علامه و پی بردن به تألیفات متعدد و همچنین اقیانوس بیکران دانش او مبهوت می نماید سپس این جمله را به زبان می آورد اگر دین شعله را دین مجلسی بنامند جا دارد. یک کتاب او به نام بحارالانوار بالغ بر بیست و شش جلد است (با یک میلیون بیت) مجموع مجلدات بحار دائرة المعارفی است شامل تمام احادیث معصومین (به استثنای نهج البلاغه) او شرح و توضیحی نیز به کتب اربعه دارد و آنچه از احادیث معصومین در کتب اربعه موجود نیست در مجلدات بحار تمامی آنها را نقل نموده مرآة العقول و شرح اربعین او در شرح مجموعه کافی و ملاذ الاخبار وی در شرح تهذیب طوسی است گذشته از تألیفات تازی اکثر کتب علامه مانند مجلدات حیاة القلوب عین الحیوة، مشکوة الانوار، جلاء العیون، تحفة الزائر، زاد المعاد، حق الیقین، حلیة المتقین ساده و به زبان فارسی است کتب مذکور در تاریخ پیامبران و چهارده معصوم، در آداب و سنن و ادعیه و اخلاقیات و اعتقادات نوشته است. او همچنین مجلداتی از تفسیر آیات مختلف قرآن، اجازات صد و بیست گانه، آداب حج، آداب رمی، آداب سبق و رمایه، آداب تجهیز اموات، اختیارات، اربعینی در اصول، اربعینی در امامت، اوقات نماز اوقات نوافل، تذکرة الائمه، تعبیر رؤیا، تفسیر الآیات، توحید مفضل، شرح صحیفه، شرح روضه کافی، شرح دعای جوشن کبیر، شرح الاسماء، تفضیل امیر المؤمنین، صراط النجاة، صواعق، الفرق، فواید، مسائل هندسه، مصابیح، مقیاس وجیزه و غیره نیز دارد که تبحر او را در فقه و حدیث و تاریخ و غیره آشکار می سازد.


علامه مجلسی در سال 1037 در خانه دانش و بیت حدیث به دنیا چشم گشود و گهواره او پس از تولد به کنار حدیث آل محمد صلی الله علیه و آله رفت به سخنان پدر با علما لبخند شادی زد و گذشته از اذان و اقامه کام او را به دوستی محمد و آلش از شیر مادری طاهره و همیشه با وضو به سلولهای بدن و جانش افکندند او زگهواره تا گور فرمود قال الصادق و... قال الرسول، کتابخانه او از بستان کتب مملو بود چه آنکه فقط تألیفات و آثار متعدد خود او شامل کتابخانه معظم بود به اضافه هزاران برابر کتب مختلف دیگر و صدها عالم و فاضل به این بستان کتاب خزیدند و قال الصادق و قال الباقر و قال الرسول شنیدند و اگر فردا در صف مقدم علما علامه را با مجلدات کتب عدیده دیدند و جهت محاکمه و گفتار مختلف وعاظ کتاب او را خواستند و خیر البشر او را احضار نفرمود عجب مدار چه بسا وی اشرف العلما باشد و این پیامبر عزیز اشرف الانبیا و باز اگر فردا جناب موسی با آن عصا کنار سید بحر العلومها چون شاگردی مؤدب اما آن تکیه بر عصا و این تکیه بر علوم عجب مدار که خیر البشر فرمود امثال بحر العلومها از پیامبران بنی اسرائیل بسی بهتر. علامه مجلسی به زبان خویش از نفوذ معنوی و قدرت ظاهری و اصابت رأی به تمام امور مملکتی نیز برخوردار بود. مخصوصا در منصب قضا و رتق و فتق امور مهمه چون اولو الامری مبسوط الید عمل می کرد. علامه در ترویج اسلام و مکتب و اعلای کلمه حق، اجرای حدود شرعی و مجازات تبه کاران جدیتی به سزا داشت.
به فرمان اکید و قاطع وی بت بزرگ هندوان به اصفهان شکسته شد. و یکی از عشاق صنم در فراق معشوق پس از شکستن بت خود را به دار کشید!!
علامه در اقامه جمعه و جماعات، تشکیل محافل مذهبی، تشکیل مدارس دینی، گسترش حوزه های درسی، ایجاد مساجد و مدارس مذهبی، اقامه مجلس عزا و بیان احکام و مسائل دینی و مخصوصا نشر و ترویج احادیث معصومین سعیی فراوان می نمود، و به موقع مسئولین مملکتی را در حفظ انتظامات و حفظ حدود و ثغور کشور تشویق می فرمود. همان گونه که تاریخ حاکی است پس از فوت علامه تدریجا حکومت چندین ساله صفویان متزلزل شد و چند سال پس از مرگ وی سرانجام فتنه و شورش افاغنه در زمان حسین صفوی بروز کرد که اغلب شهرهای ایران (مخصوصا اصفهان) به خاک و خون کشیده شد.

علامه مجلسی پس از علامه حلی به کثرت تألیفات در جهان اسلام شهرت دارد. صاحب روضات جمع ابیات (سطرهای) تألیفات او را بیش از یک میلیون و چهارصد هزار بیت مرقوم داشته که اگر به شصت سال دوران تکلیف او را تقسیم شود سهم هر سال بیست هزار بیت می گردد ولی این ارقام با توجه به مجموع تألیفات او (و با توجه به نوشته دیگر صاحب تراجم) اشتباه است و خیلی بیش از این ارقام می گردد علمای بزرگ اصفهان که بعد از شیخ بهائی در دارالعلم اصفهان زندگی می کردند اغلب از اساتید وی هستند و در این جزو? مختصر، به شرح حال آنها اشاره رفت سال وفات علامه را اغلب 1111 نوشته اند هر چند بعضی وفات او را در 27 ماه رمضان سال 1110 می نویسند قبر شریفش در جامع اصفهان کنار پدر بزرگوارش زیارتگاه است.