هاتف سیصدوسیزده

هاتف سیصدوسیزده

خدمات وبلاگ نویسان
هاتف سیصدوسیزده

هاتف سیصدوسیزده

خدمات وبلاگ نویسان

فتوای "محرمیت با ساندویچ" ...!!!!!!

ابراهیم فیاض که از گذشته نظرات شاذی و عمدتاً دارای خلط مبحثی طرح می کرد، اخیراً با طرح موضوع محرمیت با ساندویچ به جوک روز مبدل شده که پس از این ماجرا به این نتیجه رسیده صحبت هایش را نصفه و نیمه تکذیب کند تا جوانان یک نفس راحت بکشند، هرچند به نوعی دیگر این فتوا را استخراج و بیان کرد و هنوز طبق این فتوا اگر شخصی را که قصد ازدواج با وی را داشته باشید به ساندویچ دعوت کنید، حتی اگر ازدواجی رخ ندهد ازدواج رخ داده و علی الظاهر دیگر جاری کردن زبانی فارسی یا عربی صیغه موقت یا دائم لازم نیست!
فیاض در گفت‌وگو با فارس، در این باره اظهار داشت: آقای قرائتی مشکل جامعه، ازدواج موقت نیست و شما نمی‌خواهد برای حل مشکل ازدواج راهکارهایی برای ازدواج موقت ارائه دهید.
وی افزود: طبق فتوای امام خمینی (ره) «قصد زوجیت موجب حلیت است» و دانشجویانی که به قصد ازدواج باهم صحبت می‌کنند مشکل شرعی ندارند و «عقد مظهر است و موجب نیست».
فیاض با بیان اینکه این فتوا را از آیت الله موسوی بجنوردی جویا شدم و ایشان تایید کردند، توضیح داد: در این گفت‌وگو مطرح کرده بودم که دختر و پسری که نه به خاطر شهوت و بلکه به دلیل ازدواج باهم صحبت کنند طبق فتوای علما محرم هستند و نیازی نیست که آقای قرائتی برای محرمیت این مسئله این صحبت‌ها را مطرح کنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: من در صحبت‌هایم بر قصد ازدواج تاکید کرده بودم اما برخی با اخلاق غیر حرفه‌ای تیتر زده‌اند که «محرمیت دختر و پسر با ساندویج»!
وی با اشاره به اینکه مشکل جامعه کنونی ازدواج دائم و بالارفتن سن ازدواج است، خاطرنشان کرد: ازدواج موقت برقراری رابطه جنسی بدون عشق است که از دستاوردهای غرب است و در زمان آقای هاشمی هم پیگیری شد اما باید شرایط ازدواج پایدار فراهم شود.
فیاض تهیه مسکن را بخشی از جهیزیه خواند و گفت: از زمان صدر اسلام جهیزیه به معنای فراهم کردن مقدمات اولیه برای ازدواج بوده است و خانواده‌ها باید تهیه مسکن و حمایت جوانان را مدنظر قرار دهند.
این استاد علوم اجتماعی دانشگاه‌ تهران تصریح کرد: دولت باید تهیه مسکن برای جوانان را در اولویت‌های خود قرار دهد و با فراهم کردن شرایط ازدواج مسئله سن ازدواج را حل کند.
وی درباره ازدواج موقت خاطرنشان کرد: ازدواج موقت در اسلام وجود دارد اما شرایط خاص خود را دارد و حتی برای زنان و مردان مطلقه هم ازدواج مجدد تاکید می‌شود مگر آنکه مشکلاتی در این بخش وجود داشته باشد که مجبور به ازدواج موقت شون

ازدواج اینترنتی،همسریابی،دوستیابی...!!!

پدیده ازدواج اینترنتی پدیده نوظهوری است که بعد از کپی برداری های داخلی از شبکه های اجتماعی به تدریج شکل گرفت و امروز همزمان با رشد قارچ گونه این سایتها در فضای مجازی آمار استفاده از آن نیز روز به روز رو به افزایش است. کاربران در چت روم ها و سایت های همسر یابی بدون اطلاع از شیوه صحیح استفاده از آنها، سعی دارند با برقراری ارتباط با دیگران همسر ایده آل خود را انتخاب کنند.
 مهریه؛ یک ساعت اینترنت رایگان بعلاوه اشتراک Vpn یک ساله!
به عقیده کارشناسان این ازدواج ها به دلیل مبتنی نبودن بر پایه های فرهنگی و ارزشی جامعه و آشنا نبودن افراد با یکدیگر و ارزش های خانوادگی طرف مقابل، به سرعت فرو می پاشد. از این گذشته شخصیت مجازی که افراد از خود در اینترنت تصویر می‌کنند خصوصا در چت روم‌ها و سایت‌های دوست‌یابی قابل اعتماد نیست تا بتوان با اتکا به آن یک ارتباط روشن و شفاف و انسانی را شکل داد. او نخستین و مهم‌ترین سطح ارتباط را برخورد چهره به چهره می‌داند. چیزی که می‌تواند هنگام راستگویی یا دروغگویی زبان بدن شما را آشکار کند. وقتی خجالت می‌کشید، از دروغ گفتن دستپاچه می‌شوید، غافلگیر می‌شوید یا در اثر یک مشکل از نظر جسمی دگرگون می‌شوید همه زیرنظر طرف مقابل است، اما در محیط اینترنتی ممکن است کسی نحیف و شکننده باشد و بگوید که قهرمان بدنسازی است.
در حقیقت امکان فریب افراد در فضاهای مجازی و اتاق‌های گفت‌وگو بیش از زمانی است که افراد رو در روی هم قرار گرفته و در مورد اطلاعات شخصی خود سخن می‌گویند. 


مجوز نداریم اما فیلتر هم نمی شویم
ماجرا آن جایی جالب تر می شود که بدانیم این سایت ها عموما دارای مجوز هم نیستند.  "پرویز کرمی" معاون سابق فرهنگی سازمان ملی جوانان چندی پیش اعلام کرد: «سایت های همسر یابی دارای مجوز از مراکز قانونی نیستند و سازمان ملی جوانان این سایت ها را به رسمیت نمی شناسد و غیر قانونی هستند. وقتی که این سایت ها دارای مجوز نباشند پس نظارتی بر کار این ها هم وجود ندارد، بنابراین به جایی پاسخ گو نیستند و افراد، جامعه و خودشان را دچار آسیب می کنند.»
ip های اکثر این سایت ها در خارج از کشور هستند و از بیرون مرزها کنترل می شوند که در این صورت با پرداخت هر حق عضویت پول این مملکت از کشور خارج می شود.
حال سوال اساسی اینجاست که اگر این سایتها مجوز ندارند چرا فیلتر نمی شوند و کماکان آزادانه به فعالیت خود ادامه می دهند؟
قضیه آنجایی مشکوک تر می شود که بدانیم شماره‌های حساب بانکی در سایت‌‌های همسریابی برای پرداخت مبالغ عضویت دائم و یا ملاقات موجود است و همین امر، این تصور که شناسایی و ردیابی صاحبان سایت‌ها غیرممکن است را باطل می‌کند و این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که علت عدم برخورد یا ساماندهی و نظارت بر فعالان این عرصه توسط نهادهای مسئول چیست؟
این در حالی است که مسئولان وزارتخانه های ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی از عدم صدور مجوز سایت های ازدواج و همسریابی خبر می دهند ولی در این میان برخی سایت های همسریابی همچنان در فضای مجازی یکه تازی می کنند.
ظاهرا نهادهای متولی دوست دارند که این سایت‌ها باشند ولی جرات و جسارت بر عهده گرفتن مسئولیت آن را ندارند.

درآمد زایی یعنی این!
شیوه کار این گونه سایتها به طوریست که شما را مجاب می کنند برای به رسیدن به اهداف خود و استفاده مناسب از امکانات سایت می بایست کاربر ویژه آن شوید و این امر ملزم به پرداخت هزینه هایی است که از طرف مدیر آن اعلام می شود که به گفته حسن زاده معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه ای بیشتر این سایتها به عنوان کلاهبردار به دادگاه معرفی می شوند.
این کلاهبرداری تا جایی پیش می رود که علی رغم اعلام های اولیه هر کدام از این سایت ها مبنی بر رایگان بودن ثبت نام در آن، وقتی پس از ثبت نام اولیه و دادن تمام مشخصات شخصی و ثبت آن در سیستم که کاملا توسط گردانندگان آن قابل بازیابی است، برای ارائه یکسری دیگر از خدمات خود تعرفه ها و قیمت هایی مشخص کرده اند که طی آن افراد با پرداختن حق عضویت می توانند به عنوان کاربر ویژه از سایر خدمات این سایت ها استفاده کنند.
حق عضویت یکی از سایت های همسریابی به شرح ذیل است:
عضویت یک ماه ۸۰۰۰ تومان
عضویت سه ماهه ۱۲۰۰۰ تومان
عضویت 6 ماهه ۱۵۰۰۰
عضویت 12 ماهه ۱۸۰۰۰
این ها به غیر از هزینه هایی است که این سایتها برای بنرهای تبلیغاتی اخذ می کنند که با توجه به آمار بازدید بالای این سایتها این مبلغ نیز درآمد قابل توجه  و سود سرشاری را نصیب گردانندگان می کند.


به هر حال واقعیت تلخ این روزها رشد قارچ گونه این قبیل سایت ها در فضای وب است که همچنان بدون هیچ گونه نظارتی فعال هستند. سایت هایی مانند "حافظون" ، "دو همسان" و "طوبی" تنها نمونه ای از این سایت ها هستند که با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان به خیلی از آنها دسترسی پیدا کرد.

این سایتها چه با عنوان همسریابی و چه با عنوان دوست یابی اگر تنها راه به منجلاب کشیدن جوانان ما نباشند قطعا یکی از مهم ترین راه های آن است و حال باید دید که آیا فاکتور های نظارتی برای سایت‌های همسریابی در نظر گرفته خواهد شد یا همچنان بدون هیچ گونه پیگیری و رسیدگی به عملکردشان به فعالیت های خود ادامه می دهند.

منبع: عصر امروز

پاسخ حجت الاسلام پناهیان به یک شبهه درباره استقبال از رهبری

پس از طرح شبهه برخی رسانه ها(دیدار رهبری با مردم قم درسال89)که با اشاره به نهی امام علی(ع) از پیاده دویدن مردم انبار در کنار مرکب ایشان بیان شده بود، حجت الاسلام علیرضا پناهیان به این شبهه پاسخ داد.

 پناهیان توضیح داد: در حکمت 37 نهج البلاغه آمده: «و قد لقیه عند مسیره الی الشام دهاقین الانبار فترجلوا له و اشتدوا بین یدیه» در مسیری که حضرت به سمت شام می پیمودند، گروهی از مردم شهر «انبار» حضرت را دیدند که شروع کردند پیاده به دنبال امام و در مقابل ایشان دویدن، حضرت ابتدا اعتراضی نکردند، فرمودند این چه کاری است که انجام می دهید؟ مگر حضرت نمی دانستند آنها چه کار می کنند؟ معلوم بود که به استقبال آمده اند. اما منظور حضرت این بود که فلسفه کار شما چیست؟ آنها در جواب گفتند: «خلق منا نعظم به امراءنا» این عادت ماست، هر کسی رئیس شود ما این کار را برایش می کنیم. بعد از این که فلسفه این کار خود را بیان کردند، حضرت آنها را نهی کرده و فرمودند که این کار نفعی برای امرای شما ندارد. شما هم در دنیای خود ضرر می کنید و هم آخرتتان را خراب می کنید.
پناهیان درباره این که آیا استقبال مردم می تواند صورت صحیحی نیزداشته باشد، گفت: اگر آن روز هم مردم شهر «انبار» به امیرالمومنین(ع) می گفتند: «چون شما ولی الله و وصی پیامبر هستید، به شما احترا می گذاریم» یقینا امیرالمومنین برخورد دیگری می کردند و مانع آنها نمی شدند. همان طور که رسول خدا(ص) در زمان هجرت مانع استقبال مردم مدینه نشدند و حضرت رضا(ع) نیز استقبال کنندگان از خود در نیشابور را از این کار نهی نکرده و حدیثی به آنها هدیه کردند. در حالی که هر دوی این استقبال ها پرشورتر و پرجمعیت تر از آن استقبال مردم شهر انبار بود.
این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: بنابراین نیت و انگیزه استقبال خیلی اهمیت دارد و تعیین کننده است. اصل استقبال اشکالی ندارد؛ مهم این است که فلسفه آن چه باشد. اگر فلسفه آن شاه پرستی باشد، باید ترک شود ولی اگر فلسفه آن خدایی باشد، نه تنها اشکالی ندارد، بلکه طبق روایات، یکی از اوصاف یاران امام زمان(ع) است. ما استقبال و بدرقه ای را خوب می دانیم که خودش قیام لله و تظاهرات ولایی است. وی در این رابطه به نکته مهمی در رفتار امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: زمانی که امام(ره) در نجف یا قم تدریس می کردند، شاگردانشان را از این که برای ایشان صلوات بفرستند نهی می کردند و راضی نبودند شاگردان حتی احترامی در این حد برایشان قائل باشند. می گفتند صلوات را جای دیگری بفرستید. اما وقتی بعد از سال ها دوری از وطن بنا بود به ایران بازگردند، نه تنها از شکل گیری کمیته استقبال ممانعت نکردند، بلکه توصیه ها و هماهنگی هایی را هم با آن کمیته داشتند.
وی اضافه کرد: امامی که راضی نبودند سر درسشان کسی به احترام ایشان بلند شود و صلوات بفرستد، از برنامه ریزی برای استقبال میلیونی در تهران ممانعت نکردند. چون این استقبال، استقبال از شخص نبود؛ استقبال از شخصیت و جایگاه مقدس ولایت بود. بعد از انقلاب هم همین روش ادامه داشت. حضرت امام(ره) به ابراز ارادت مردم میدان می داد. چون این ابراز ارادت به شخص ایشان نبود.
این خطیب مشهور سپس الگوی رفتاری پیامبر اکرم در این زمینه را یادآور شد و گفت: وقتی مردم آب وضوی پیامبر را به عنوان تبرک می بردند، ایشان مانع نمی شدند. چرا به آنها نمی فرمودند: «این چه کاری است که می کنید؟ خودتان را ذلیل نکنید!» چون می دانستند مردم این کار را به خاطر خدا و با معرفت انجام می دهند. اگر مردم می گفتند: «هر کسی رئیس ما باشد وقتی دست و صورتش را می شوید ما آب وضویش را جمع می کنیم»، قطعا حضرت مانع می شدند.

دغدغه های یک نماینده سابق برای تعدد زوجات و ازدواج موقت!!!!

طی چند هفته ی گذشته بحث بر سر کاهش تولید نسل در کشور بالا گرفته است تا جایی که رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با مسئولان نظام، به مقوله کنترل جمعیت اشاره و ضمن تأکید بر لزوم بازنگری در این سیاست خاطرنشان کردند: در اوائل دهه هفتاد اجرای این سیاست بنابر مصالحی، صحیح بود اما ادامه آن در سالهای بعد خطا بود.
معظم له در ادامه فرمودند: بررسی های علمی و کارشناسی نشان می دهد که اگر سیاست کنترل جمعیت ادامه پیدا کند، به تدریج دچار پیری و در نهایت کاهش جمعیت خواهیم شد، بنابراین مسئولان باید با جدیت در سیاست کنترل جمعیت تجدید نظر کنند و صاحبان رسانه و تریبون از جمله روحانیون در جهت فرهنگ سازی این موضوع اقدام کنند.
به گزارش سرویس اجتماعی صراط، حجت الاسلام محمد تقی رهبر روز گذشته به همین بهانه به تعدد زوجات در اسلام اشاره کرده و فرهنگ سازی در این زمینه برای تولید مثل را از ملزومات یک جامعه ی اسلامی دانسته است.
وی کاهش زاد و ولد در کشور را ناشی از عدم وجود تعدد زوجات برای مردان دانسته و گفت: منطقی است که وقتی یک مرد چند زن اختیار می‌کند، فرزندان بیشتری خواهد داشت اما این مسأله هنوز در جامعه ما فرهنگ نشده است.
هر چند که این نماینده سابق مجلس که مدتهاست به صورت جدی پیگیر سهل سازی تعدد زوجات و ازدواج موقت است به چگونگی مدیریت خانواده های چند زنه اشاره نکرده است اما در ادامه اظهاراتش گفت: باید خانواده‌ها را تشویق و با اتخاذ تدابیر زمینه‌سازی کنیم خانواده‌ها حداقل هر سه سال یک فرزند بیاورند.
این گفته ها در حالیست که امروزه خانواده ها برای تامین نیاز های اولیه ی خود با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و بازار متلاطم ارز نیز به این مشکلات دامن می زند. با توجه به این شرایط اینطور به نظر می رسد که مردم از ترس معیشت خود از بچه دار شدن سر باز می زنند.
 حال سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا ما نیاز به فرهنگ سازی برای رواج فرهنگ تعدد زوجات داریم یا سر و سامان دادن به اقتصاد کشور؟ آیا اگر مشکلات اقتصادی در خانواده ها تا حدودی کاهش یابد کسی از بچه دار شدن سر باز خواهد زد؟
شاید اقتصاد مهمترین عامل کاهش آمارهای زاد و ولد در کشور نباشد اما در این سالها توانسته است نقش خود را در کاهش تمایل جوانان به این مهم پر رنگتر کند.
در آخر لازم به ذکر است که بد نبود اگر حجت الاسلام رهبر در کنار در خواست برای فرهنگ سازی تعدد زوجات به عنوان یک مستحب به شیوه ی پرداخت نفقه ی زنان به عنوان یکی از واجبات اسلام نیز اشاره می کردند.
 
تعدد زوجات در اسلام
چرا اسلام تعدد زوجات را جایز می‌داند، و به عبارتی چرا اسلام این پدیده را ممنوع اعلام نکرد؟
به گزارش سرویس اجتماعی صراط خالی از لطف نیست اگر به بررسی ازدواج مجدد و تعدد زوجات در اسلام بپردازیم.
وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِی الْیَتَامَى فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ذَلِکَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ.
اگر بترسید که مبادا در باره یتیمان مراعات عدل و داد نکنید پس آن کس از زنان را به نکاح خود در آورید که شما را نیکو و مناسب با عدالت است: دو یا سه یا چهار ( نه بیشتر ) و اگر بترسید که چون زنان متعدد گیرید راه عدالت نپیموده و به آنها ستم کنید پس تنها یک زن اختیار کرده و یا چنانچه کنیزی دارید به آن اکتفاء کنید که این نزدیکتر به عدالت و ترک ستمکاری است .
ترجمه المیزان
گاهی نه تنها تعدد زوجات جایز بلکه شرایط و ضرورت‌هایی پیش می‌آید که تعدد زوجات لازم می‌شود که در ذیل بدان اشاره خواهیم کرد.

1) ضرورت اجتماعی: وقایعی چون جنگ و مواجه بودن مرد با خطرات جدی زندگی .
فی المثل در جنگ اوّل و دوّم جهانی چندین میلیون مرد جوان مردند. طوری که در آلمان پس از جنگ دوّم، تنها در گروه سنی 20 ـ 45 جمعیت زنان سه برابر جمعیت مردان بود. زنان آلمانی که مردان خود را از دست داده بودند، تقاضای تعدد زوجات نمودند، امّا اصحاب کلیسا مخالفت کردند، این مسئله سبب توسعه فحشاء و انحراف گردید که نتیجه آن تکثیر نسل غیرقانونی بود، تا جایی که 13 تا 18 درصد فرزندان جامعه در آن دوران نامشروع بودند.
که البته این اصل در زمان کنونی جامعه ما صدق نمی کند چرا که هیچ جنگی در حال وقوع نیست و حوادث دیگر نیز در سطح کلان موجب بی سرپرست شدن زنان نمی گردند.
لازم به ذکر است که سازمان ثبت احوال کشور هفته ی گذشته اعلام کرد که تعداد زن ها در ایران کمتر از مردان است .
 
2) وجود بیماریها: در برخی از موارد زن مبتلای به یک بیماری وراثتی، نازا بودن و... است که مرد را از داشتن نسل محروم می‌سازد و اگر چه زن در این موارد تقصیری ندارد، امّا هیچ قانون متعادلی مرد را مجبور نمی‌سازد که از حق طبیعی و مشروع خود صرف نظر کند و در این صورت هر گاه همسر اولی به اشتراک با زنی دیگر رضایت داشته باشد مشکلی ایجاد نمی‌شود، امّا در صورت عدم رضایت هم قانون اسلام او را به ادامه آن وضع مجبور نمی‌سازد.
بنابراین اسلام، ضمن اعطای استقلال و شخصیت به زنان، تعدد زوجات را محدود و با رعایت شرایطی مجاز نموده، تا از هر گونه سوء استفاده و اجحافی به زنان جلوگیری به عمل آید.

شرایط تعدد زوجات در اسلام
1) رعایت عدالت: به صریح قرآن مرد در صورت داشتن همسر متعدد وظیفه دارد بین آنها عدالت را رعایت کند، که شرط بسیار سختی است زیرا نگرانی عدم اجرای عدالت را خداوند مطرح می‌کند و انسان همیشه نگران عدم اجرای عدالت است. فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَه؛ و اگر می‌ترسید عدالت را درباره همسران متعدّد رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید.[1] و پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: کسی که دو همسر داشته باشد و در میان آنها در مورد تقسیم وقت و مصارف مالی به عدالت رفتار نکند،‌روز قیامت به زنجیر وارد محشر و آتش خواهد شد.[2]

2. وجود امکانات: منظور وجود امکانات برای حفظ و نگهداری زنان در حد مصالح و شئون خانوادگی است طوری که مرد بتواند نیاز آنان را در جنبه نفقه، لباس، مسکن، سرپرستی، کفالت‌های مالی، عاطفی، برآورده کند. رعایت این امور یک وظیفه واجب برای مرد و یک حق برای زن می‌باشد که این وظایف مشروحاً در کتب فقهی بیان شده است
نباید فراموش کرد که اصل حکم در همه جوامع یک مسأله است و سوء استفاده از آن مسأله‌ای دیگر. اگر عده‌ای از افراد قوانین اسلام را نادیده گرفته و به آن عمل نمی‌کنند دلیل بر نادرست بودن آن قانون نیست بلکه باید افراد را به اطاعت از قانون وادار کرد.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که اسلام در مورد تعدد زوجات، هم مصالح اجتماع را در نظر می‌گیرد و هم مصالح افراد را و در نظر گرفتن چنین مصالحی همانطور که در ابتدا گفته شد تحت شرایط خاصی باید انجام پذیرد، حال اگر مردانی به این بهانه و بدون در نظر گرفتن مسائل جانبی و رعایت کلیه شرایط. و صرفاً برای خوش گذرانی ازدواج مجدد می‌نمایند و سبب ایجاد گرفتاریها و اختلافات خانوادگی می‌گردند؛ بایستی عوارض منفی از این اقدام را در تصمیم غیر منطقی مردان جستجو کرد.


پی نوشت:
1) آیه سه سوره نسا
2) شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 15، ص 84.